Ludwig van Beethoven (1770–1827) tykkäsi
syödä mössömäistä tai helposti muussautuvaa kotiruokaa, kuten leipäkeittoa,
juustomakaronia ja pottukalaa. Säveltäjä oli mieltynyt pehmeään ja lämpimään comfort foodiin,
joka tyydyttää ravinnon
tarpeen ja tuo hyvän mielen.
![]() |
Beethoven (Paul Rhys) syö comfort foodia ystävänsä, libretisti Stephan von Breuningin (1774–1827; Nicholas Farrell) kanssa wieniläisessä kievarissa draamadokumenttisarjassa Beethoven (2005). |
Tosin ”hyvä
mieli” on raivoherkän Beethovenin kohdalla suhteellinen käsite. Sanottakoon,
että ruuan oli tarkoitus tarjota riittävä bioenergia, jolla Beethoven pysyi työkunnossa,
mutta se ei saanut häiritä liiaksi säveltäjän päivärytmiä tai ajatuksia. Säveltäminen
sujui, jos vaivana ei ollut nälkä eikä ruokaa ärsyttävästi tuputtava palvelija
tahi tarjoilija, eikä väärältä maistuva annos.
![]() |
Beethoven tähtää palvelijaa elokuvassa Beethoven Lives Upstairs (2003). |
Lentävä ruoka
Jos
juustomakaroni
ei maistunut siltä kuin Beethoven oli odottanut sen maistuvan
ensimmäistä suupalaa suuhun työntäessään, hän saattoi heittää sillä
kokkia tai paiskata
lautasen seinään. Leipäkeittoon lisättävien uppomunien laadun säveltäjä
halusi
itse tarkistaa. Jos munassa oli hänen mielestään jotakin vikaa, hän
viskasi sen
kohti keittäjää. Beethovenilla oli tarkka heittokäsi ja hän tähtäsi aina
päähän.
![]() |
Beethovenin uhrina tarjoilija (Beethoven Lives Upstairs). |
Beethovenin muistikirjoista käy ilmi, että säveltäjä irtisanoi palvelijoitaan tuon tuostakin, palkkasi uusia tai maanitteli vanhoja takaisin, ja moni irtisanoutui itse. Lentävän ruuan maalitauluna olemisen ohella keittiöhenkilökuntaa turhautti esimerkiksi se, että säveltäjä valitti ruokien olevan kylmiä samalla kun vaati, että ruoka tuli jättää häntä häiritsemättä työhuoneen oven taakse odottamaan hetkeä, jolloin työ antoi tauolle myöden.
![]() |
Tarjoilija on puhutellut säveltäjää väärällä hetkellä (Beethoven). |
Keittäjät tulevat ja menevät
Tässä
esimerkki Beethovenin kirjoittamista henkilökuntaa koskevista
muistiinpanoista. Merkintä ”huono päivä” tarkoittaa, ettei säveltäjä saanut
kotonaan omasta mielestään kelvolista ruokaa.
1819
31.1. Taloudenhoitajalle annettu varoitus.
15.2. Keittiöapulainen palkattu.
8.3. Keittiöapulaiselta kahden viikon lähtövaroitus.
22.3. Uusi taloudenhoitaja saapui.
12.5. Tulo Mödlingiin. Miser et pauper sum.
[Suom. "Olen onnetton ja köyhä."]
Palvelija väistää (Beethoven Lives Upstairs).
14.5. Sisäkkö saapui, 6 floriinia kuussa.
20.7. Taloudenhoitajalle annettu varoitus.
1820
17.4. Keittiöapulainen palkattu. Huono päivä.
16.5. Keittiöapulaiselle annettu varoitus.
19.5. Keittiöapulainen sanoutui irti.
30.5. Nainen saapui.
1.7. Keittiöapulainen palkattu.
28.7. Illalla, keittiöapulainen pakeni.
30.7. Ala-Döblingistä tullut rouva palkattu.
4 huonoa päivää: 10., 11., 12. ja 13.8.; ruokailu Lerchenfeldissä.
28.8. Naisen kuukausi päättyi.
6.9. Piika palkattu.
22.10. Piika sanoutui irti.
12.12. Keittiöapulainen palkattu.
18.12. Annettu varoitus keittiöapulaiselle.
27.12. Uusi sisäkkö saapui.
(Schindler 1840, 114–115.)
![]() |
Beethoven halusi samoja yksinkertaisia ruokia päivästä toiseen. Torstaisin oli leipäkeittoa, perjantaisin kalaa ja perunaa, muina päivinä mieluiten juustomakaronia tai muuta perusmättöä. Säveltäjä söi työpäivän jälkeen kahden–kolmen maissa. Sitä seurasi kävelylenkki. Joskus säveltäjä happihyppeli työn lomassakin. Kävelyn jälkeen hän luki sanomalehdet jossakin kuppilassa. Iltaruuaksi riitti päiväruuan tähteet tai laiha soppa. Kuva: Beethoven-Haus Bonn. |
Juustomakaroni
Yksi Beethovenin lempiruuista oli juustomakaroni. Sitä hän söi sekä saksalaistyyppisenä Käsespätzlenä että italialaistyyppisenä suolalla, voilla, pippurilla ja parmesaanilla tai grana panadolla höystettynä spagettina, jota 1800-luvulla – ja pitkälle vielä 1900-luvullakin – kutsuttiin makaroniksi.
Beethovenia palvonut palkaton yksityissihteeri ja varhainen elämäkerturi, viulisti ja kapellimestari Anton Schindler (1795–1864) puhuu ”makaronista parmesaanijuuston kera” (saks. macaroni mit Parmesan-Käse). Moni muu Beethovenin ruokatapojen muistelija puhuu makaronin sijaan nuudeleista (saks. nudeln), knöpflestä tai spätzlestä.

Niin tai näin, Beethovenin
lempiruuassa on kyse kotikonstein vehnäjauhotaikinasta valmistetusta, vedessä keitetystä
ja sen jälkeen vielä uuniin juuston kanssa heitetystä tuorepastasta. Beethovenille
maistui minkä tahansa muotoiset jauhopallerot tai -pötkäleet, kunhan ne vain kierivät
rasvaisessa juustossa ja kiilsivät voista.
Rasvatahrat ikkunoissa
Beethovenin mieltymys rasvaisiin italialaisiin juustoihin ja
salamimakkaroihin oli ilmeistä kenelle tahansa säveltäjän työhuoneessa
käyneelle. Säveltäjä säilytti ikkunalla stracchino-juustoa sekä salamia, joista
hän tarpeen tullen haukkasi kiihkeän luomistyönsä lomassa. Rasvatahrat
kimalsivat ikkunoissa, muste- ja viinipulloissa, pianon koskettimilla, kirjojen
kansissa, nuottipaperilla, kuulotorvessa ja säveltäjän suupielissä, otsalla ja hiuksissa.
(Tämän voi aistia joistakin säveltäjän muotokuvistakin.)
Beethovenin työhuone elokuvassa Copying Beethoven (2006). |
Työhuoneessa
vallitsi kaaos. Pöydillä, ikkunoilla, lattioilla ja tuoleilla lojui puoliksi
syötyjen juusto- ja makkarapalojen ohella edellisten päivien, joskus viikkojenkin,
enemmän tai vähemmän syötyjä aamiaisia ja lounaita kontrapunktissa
soittimien, käsikirjoitusten, partituurien, kirjojen, kirjeiden, sanomalehtien, kynttilöiden, tyhjien ja
puolityhjien viinipullojen, kahvikuppien, pottien ja piippujen kanssa. Tavarat olivat
usein hukassa, ja säveltäjä käytti huomattavan osan elämästään kadonneiden
paperien, kynien, kirjeiden, silmälasien, avaimien, taskukellon, partaveitsen, metronomin, salamipötkön ynnä muun etsimiseen.
On myös todennäköistä, että jotkut niistä raivokohtauksista, jotka Beethoven sai maistettuaan pahanmakuista juustomakaronia, johtuivat todellisuudessa siitä, että hajamielinen säveltäjä pisti poskeensa lusikallisen monta päivää, viikkoa tai kuukautta vanhaa mössöä huoneensa arkeologisista kerrostumista, sen sijaan, että olisi maistanut sitä tuoreinta annosta.
Käsespätzle
Teollisen eli
kuivatun pastan valmistus kehittyi vasta 1800-luvun aikana. Jos Beethovenin
taloudenhoitaja joskus onnistuikin
hankkimaan Wienistä kuivattua makaronia, se oli kallista tuontitavaraa, kuten oli parmesaanikin.
Todennäköisimmin säveltäjä söi kotikutoista
juustomakaronivuokaa, Käsespätzleä,
jota syödään tänäkin päivänä Saksassa, Itävallassa ja
Sveitsissä.
![]() |
"Onko tämä varmasti parmesaania?" (Copying Beethoven.) |
Yleensä ruokaan
käytetään Appenzelleria tai Raclettea tai jotakin muuta herkullista haisulijuustoa,
mutta Schindlerin mukaan Beethoven suosi
hyvin kypsynyttä parmesaania. Käyttäkäämme siis sitä. Parmesaanin on oltava vanhaa ja
se on raastettava itse palasta; valmiista raasteesta on kadonnut parmesaanin
ominaismaku, rasva ja luonne.
Reseptin laatimisessa olen käyttänyt hyväksi Beethovenista kirjoitettujen elämäkertojen ja muisteluiden lisäksi ajan wieniläisiä keittokirjoja (Gartler 1787 ja Zenker 1849) sekä Geraldine Duncanin (2008) ja William Meredithin (2009) ennallistuksia. Ohje on neljälle hengelle.
Reseptin laatimisessa olen käyttänyt hyväksi Beethovenista kirjoitettujen elämäkertojen ja muisteluiden lisäksi ajan wieniläisiä keittokirjoja (Gartler 1787 ja Zenker 1849) sekä Geraldine Duncanin (2008) ja William Meredithin (2009) ennallistuksia. Ohje on neljälle hengelle.
Makaroni eli spätzle
on tehtävä itse. Siinä piilee ruuan juju, maku ja suutuntuma. Ruoka on erittäin
maukasta ja se voi aiheuttaa riippuvuutta niissäkin, jotka eivät pidä
Beethovenin tuhdinpuoleisesta musiikista.
![]() |
Kuvassa spätzle-rautaa käyttää Liisa Välimäki. |
Spätzlen valmistus
7 dl vehnäjauhoja
3 munaa
2 tl öljyä
2 tl suolaa
n. 2,5–3 dl kylmää vettä
Sekoita siivilöidyt jauhot muniin, joiden rakenne on rikottu, ja lisää loraus öljyä. Lisää kylmää vettä hiljalleen, kunnes taikina on sopivan löysää. Taikinan tulee olla niin löysää, että se valuu puulastasta alas reippaina tilkkoina.
Laita vesi kiehumaan isoon kattilaan. Kun vesi kiehuu, lisää suola. Aseta spätzle-rauta tai -siivilä kattilan päälle. Valuta sen läpi taikinaa pikku kauhallinen kerrallaan. Keitä nokareita noin 2 minuuttia ja ota ne reikäkauhalla ylös (valmiit spätzlet nousevat pinnalle). Laita spätzlet lävikköön kuivumaan ja lisää päälle pari tippaa oliiviöljyä.
Muut ainekset
Karamellisoitu sipuli
![]() |
Valmis Käsespätzle tarjotaan paistetun sipulin kanssa. |
2 isoa puna- tai keltasipulia
voita, öljyä tai laardia
tarvittaessa hieman vettä
haluttaessa ripaus tummaa ruokosokeria
Leikkaa sipulit ohuiksi renkaiksi ja hauduta ne rasvassa ensin keskilämmöllä, sitten hiljaisella tulella, vähintään 15 min. Tarvittaessa lisää hieman vettä. Voit halutessasi lisätä lopuksi ripauksen (luomu)ruokosokeria.
voita, öljyä tai laardia
tarvittaessa hieman vettä
haluttaessa ripaus tummaa ruokosokeria
Leikkaa sipulit ohuiksi renkaiksi ja hauduta ne rasvassa ensin keskilämmöllä, sitten hiljaisella tulella, vähintään 15 min. Tarvittaessa lisää hieman vettä. Voit halutessasi lisätä lopuksi ripauksen (luomu)ruokosokeria.
Spätzleen sekoitettavat ainekset
1 dl voita
pieninä kuutioina
½ dl tuoretta minttua silputtuna
½ tl tuoretta muskottia raastettuna
suolaa
rouhittua mustapippuria
½ dl tuoretta minttua silputtuna
½ tl tuoretta muskottia raastettuna
suolaa
rouhittua mustapippuria
4 dl hyvin kypsynyttä parmesaania raastettuna
2 dl paahdettuja leivänpaloja
1 dl tuoretta persiljaa silputtuna
öljyä, voita tai laardia uunivuoan voiteluun
Lisää spätzleen voi, minttu, muskotti, suola ja pippuri. Sekoita hellävaroen.
Sekoita keskenään parmesaani, leipäpalat ja persilja. Sekoita puolet tästä juustoseoksesta spätzleen. Laita spätzlet voideltuun uunivuokaan (Beethovenin palvelijat käyttivät laardia). Ripota päälle loput parmesaaniseoksesta. Kypsennä uunissa 175 asteessa 20–30 minuuttia eli kunnes päällys alkaa ruskistua. Ota uunista ja kaada päälle karamellisoitu sipuli. Tarjoa heti kuumiltaan.
Oheen sopii perinteinen saksalainen vihersalaatti, jonka ohje löytyy täältä.
Olutta ja viiniä
Beethoven piti saksalaisesta oluesta sekä unkarilaisista viineistä. Itse asiassa Beethoven piti kovasti kaikesta alkoholista. Niinpä käsespätzlen kanssa sopii mikä tahansa alkoholijuoma; erityisen hyvin käy pils-tyyppinen olut. Viinistä pitävät voivat kokeilla yli tuhat vuotta toimineen benediktiiniläisluostarin Pannonhalmi Tricollista.
![]() |
Spätzle-rautoja saa Helsingin Fredrikinkadulla sijaitsevasta keittiötarvikeliike ja verkkokauppa Chez Mariuksesta. Spätzlejä voi tehdä myös isoreikäisellä perunapusertimella. |
Lähteet
Breuning, Gerhard von 1995. Memories of Beethoven: From the House of the Black-Robed Spaniards. Toim. Maynard Solomon. Käänt. Henry Mins & Maynard Solomon. Cambridge: Cambridge University Press.
Duncan, Geraldine 2008. Beethoven's Mac'n'cheese. Sähköinen artikkeli täällä.
Gartler, Ignaz 1787. Wienerisches bewährtes Kochbuch in sechs Absätzen. Wien: Gerold.
Kerst, Friedrich1913. Die Erinnerungen an Beethoven, Band 2. Stuttgart: Verlag von Julius Hoffmann.
Marek, George 1969. Beethoven: Biography of Genius. London: William Kimber.
Meredith, William 2009. Beethoven’s Macaroni & Cheese. Sähköinen artikkeli täällä.
Schindler, Anton Felix 1840. Biographie von Ludwig van Beethoven. Münster: Aschendorff.
–– 1996. Beethoven As I Knew Him. Toim. Donald W. MacArdle. Käänt. Constance S. Jolly. Mineola, NY: Dover Publications. [Alkuteos Biographie von Ludwig van Beethoven (Dritte, neu bearbeitete und vermehrte Auflage), 1860.]
–– 2014 [1966]. The Life of Beethoven. Including Numerous Characteristic Traits, and Remarks on His Musical Works. 2 Volume Set. Toim. & käänt. Ignaz Moscheles. Cambridge: Cambridge University Press.
Zenker, Frank G. 1849. Neuester Wiener Kochbuch oder vollständige Anleitung unter Beseitigung alles Ueberkünsteltenund für den allgemeinen Gebrauch ungeeigneten alle Gattungen Fleisch. 2. Aufl. Wien: Jasper, Hügel & Manz.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti