![]() |
Alma Mahler Beverly Hillsin kodissaan (n. 1950).
Taka-alalla Benedikter-pullo. Kuvalähde.
|
Elokuisena keskiviikkoiltana
31.8.1949 säveltäjä Alma Mahler (1879–1964) pitää Beverly Hillsin kodissaan suureelliset
70-vuotispäiväkutsut. Hulppea talo sijaitsee North Bedford
Driven ja Santa Monica Boulevardin kulmassa, vinottain vastapäätä Hyvän paimenen kirkkoa, jossa Hollywoodin katoliset kuuluisuudet aina Rudolf Valentinosta Elisabeth
Tayloriin menevät naimisiin tai tulevat hautaan siunatuiksi (ks. esim. Gary
Cooperin hautajaiset tästä). Talon osoite on 610
North Bedford Drive ja postinumero on nuorison tv-sarjastakin tuttu 90210
Beverly Hills.
Samppanjaa, kahvia, benediktiiniä
Paikalla on
kasapäin Kalifornian saksankielistä älymystöä ynnä muita taiteilijoita ja
Hollywood-väkeä. Thomas Mann (1875–1955) pitää onnittelupuheen, jota seuraa
samppanjalasien kilinä, mutta Alma Mahlerin pitkäaikaisin ja läheisin ystävä
Arnold Schönberg (1874–1951) ei ole paikalla, koska Alma ja Arnold ovat
parhaillaan riidoissa. Välirikko johtuu Mannin Tohtori Faustuksesta (1947), mistä juhlissa kuiskutellaan kirjailijan
selän takana. Puhallinsoittokunta viihdyttää vieraita, jotka valitsevat
juomansa keskieurooppalaisesta valikoimasta: samppanjaa, kahvia ja
Bénédictine-likööriä – siinä Alma Mahlerin juomaopin pyhä kolminaisuus.
![]() |
Alma Mahler ja Igor Stravinski Beverly Hillsissä
vuonna 1946. Kuvalähde
|
Alma Mahlerin koti
edustaa filmitähtien suosimaa ”espanjalaista” bungalow-tyyliä valtavine
pihanurmikoineen, mutta kutsujen luonne muistuttaa vanhan maailman
salonkiperinnettä ja ruokatarjoilut ylellistä habsburgilaisuutta. Ajatukset karkaavat
sotia edeltävään Eurooppaan ja belle
époqueen, tuohon kauniiseen aikaan ennen maailmanpaloja. Hetkittäin alkoholin
pehmentämässä mielentilassa pakolaisten Kalifornia tuntuu uudelta Weimarilta
tai Wieniltä.
Alma Mahler
huutaa koko ajan, sillä hänen toinen korvansa kuuroutui keltataudin seurauksena
jo lapsena, eikä vanhemmiten toinenkaan korva tahdo enää toimia. Vaikkei säveltäjä
huonon kuulonsa takia pysty kommunikoimaan ison seuran hälinässä, hänen yksinpuhelunsa
ovat hauskoja, pisteliäitä ja fantastisen todellisuuspakoisia. Suosiollisen
yleisön ja jatkuvasti virtaavan benediktiinin takia maestra on hyvällä
tuulella. Muutoin hän muistuttaisikin erästä toista äksyä, huonokuuloista ja viinaanmenevää
wieniläissäveltäjää.
Symbolistinen pläjäys
Bénédictine,
pyhä munkkilikööri! Samppanja ja kahvi olivat Alma Mahlerille välttämättömyys, mutta
die Benediktiner oli paljon enemmän. Säveltäjä
tutustui benediktiinin juomiseen jo nuorena Wienin sesessionistien
taiteilijapiireissä ja suhde syveni iän myötä.
Muiden
symbolistien, jugend-taiteilijoiden, dekadenttien oppineiden ja fin de siècle -boheemien tavoin Alma
Mahler suosi tuota hypnoottista juomaa, joka maistuu unelta, myytiltä ja
alitajunnalta. Taiteilijan tuli kehittää aistejaan,
kokemusherkkyyttään ja hurmioitumiskykyään, ja kahdestakymmenestäseitsemästä eri
yrtistä, mausteesta ynnä muusta kasviaineesta valmistettu munkkilikööri
oli siihen omiaan. Liköörin tuonpuoleisen vivahteen huhuttiin juontuvan kuolleiden
munkkien haudoilla kasvavista rypäleistä.
Ei siis ihme, että Akseli Gallen-Kallelan (1865–1931) maalauksissa Symposion
(1894) ja Probleemi (1894) kaiken keskellä törröttää juuri Bénédictine-pullo. Ruoka
ja juomakin ovat taidetta, joka tarjoaa portin henkiseen maailmaan,
Jonkun Ihmistä Suuremman Kohtaamiseen ja salaperäiseen haltioitumiseen.
Madame D.O.M. Bénédictine
Alma Mahler joi
Bénédictineä läpi elämänsä – aivan kuten Eino Leino (1878–1926),
mutta Alma Mahlerin elämä oli nelisenkymmentä vuotta pidempi, mikä pulloissa
mitattuna tarkoittaa lasivuorta.
Moni muistelija kertoo Alma Mahlerin juoneen Yhdysvaltojen vuosinaan
pullollisen benediktiiniä päivässä. Kodista ulos astuessaan säveltäjän tasku
kirjaimellisesti pullotti. Hänet tunnettiin lempinimellä Madame
D.O.M. Bénédictine.
Ehkä benediktiini
oli pakolaisen side siihen Eurooppaan, jota ei enää ollut. Maailmaan kyllästyminen, todellisuuspako, nautinnonhalu ja
äärimmäinen estetismi olivat wieniläiselle fin
de siècle -taiteilijalle tyylikysymys ja muotiseikka, mutta kummatkin
maailmansodat kokeneelle, joukoittain läheisiä sodassa menettäneelle ja
Euroopan tuhon todistaneelle pakolaiselle näistä seikoista tuli aivan uudella
tavalla tosia elämän periaatteita.
![]() |
Benediktiiniä juovia sesessionisteja vuonna 1904: Alfred Roller (maljaa kohottava käsi), Alma Mahler (turkiskauluksessa), Gustav Klimt (takana, puolikalju), Alman äiti Anna Moll, Max Reinhardt, Josef Hoffman ja Alman isäpuoli Carl Moll (vasemmalla selin) Alman äidin ja isäpuolen kotona Wienin Hohe Wartessa. Kuvalähde |
Alban Bergin Lulukin (1935) juo Bénédictineä, ”joka muistuttaa menneistä ajoista” (oopperassa Lulu). Kohtaus
on silmänisku rakkaalle kollegalle; Alma Mahler ja Alban Berg olivat läheisiä
ystäviä.
Alma Mahlerista benediktiini varmaan
maistui myös ajalta, jolloin hän oli vielä nuori ja lahjakas säveltäjä,
jolla oli lupaava ura edessä – ennen avioliittoa vanhemman kollegan Gustavin
(1860–1911) kanssa, joka ensi töikseen vaati puolisoaan lopettamaan
säveltämisen.
Monisyinen,
jatkuvasti uusia makukerroksia paljastava likööri sopii kaikille kulta-aikojen
kaipaajille ja menetettyjen mahdollisuuksien haikailijoille.
![]() |
Mark Gertler (1891–1931): Asetelma
benediktiinipullolla (1908).
|
Koko elämä yhdessä hörpyssä
Alkon mukaan
Bénédictine-likööri on ”kullanruskea, täyteläinen, yrttinen,
voimakas, lämmin”. Alkoholipitoisuus
on korkea, mitä Alma Mahler arvosti.
Ensin suussa avautuu kukkea
yrttipaletti ja voimaperäinen makeus. Sen takaa alkavat häivähdellä
vuodenkierron – ja symbolisesti ihmiselämän – eri kerrokset. Hunaja on viaton alku. Huulilla kimmeltää antiikkinen
meripihka. Perään tulee pala joulun kanelia, itämaan tietäjiä, syntymän
ihmettä, mirhamia, sahramia. Sitten aistii keskikesän mintun, väinönputken
vaaran ja myöhäiskesän hedelmät. Maku taittuu syksyn satoon, jossa välähtää
gin-tyyppinen havu, sitruunankuori ja manteli. Ikiaikaiset ainekset
kietovat maallisen pyhään.
![]() |
Alma Mahler konsertissa New Yorkissa 1960.
Vuonna 1951
Mahler muutti Kaliforniasta New Yorkin Upper
East Sideen
(120 East 73rd Street), jossa hän kuoli
85-vuotiaana 1964.
|
Nauttiminen
Bénédictine-likööri on almamahlerimaisimmillaan kun se viilennetään
12–14 asteeseen ja nautitaan art nouveau -laseista ystävien seurassa ja kahvin
kera. Juoman voi halutessaan viilentää jääpalalla, mikä avaa virkisteeseen
uusia sävyjä. Joka tapauksessa varoitus lienee paikallaan: benediktiinissä on
kova rekyyli – ensisiemauksen jälkeen homma tasoittuu.
Juodessa kuulostellaan makukirjon taianomaisia vaikutelmia ja samalla
pohditaan kaikkea sitä, mikä on ikiajoiksi menetetty. Kerrataan elämän suuret
rakkaudet ja parhaat konsertit ikinä, vitsaillaan ja juoruillaan, matkitaan
muita taiteilijoita ja improvisoidaan pianolla tajuntaa räjäyttävin tavoin,
mistä Alma Mahler oli erityisen tunnettu. Huumaavat tuoksut ja maut muuntavat
menetyksen tuskan kipeänsuloiseksi rappiohurmaksi. Otetaan lisää. Jatketaan
aamuyöhön.
![]() |
Graben, Wien, 1900. Kulta-aika.
|
Kaik o mänt. Mikkää ei oo niiko enne. Paitsi tää penetiktiiniputel!
Toinen tapa nauttia benediktiner à la Alma Mahler on suoraan
pullosta taskulämpöisenä ja samalla Platonia lukien. Näin säveltäjä toimi
matkustaessaan. Mahler piti Platonin filosofian lukemista rauhoittavana, ja sitäkin hän
harrasti nuoresta asti.
Benediktiinibileitä
Alma Mahler piti
Kalifornian kodissaan jatkuvasti juhlia, joissa jokainen vieras tutustui benediktiiniin,
piti siitä tai ei. Thomas
Mannin päiväkirjoista voi lukea, miten kirjailijaa sapetti se, että Alma Mahler
juotti hänen vaimolleen niin paljon viinaa.
![]() |
Alma Mahler ja Arnold Schönberg Amsterdamissa
1920. Yk-
sityiskohta. Kuva: S. S. Jan Pieterszoon Coen. Kuvalähde.
|
Mannien ohella Mahlerin salongissa pörräsi vaikka keitä, Walterit, Schönbergit,
Stravinskit (ei koskaan samaan aikaan Schönbergien kanssa), Korngoldit,
Feuchtwangerit, Waxmanit, Rahmaninovia, Rubinsteinia, Dietrichiä,
Chaplineja, Klempereriä, Castelnuovo-Tedescoa, Deutscheja, Eisleria, Flynniä ym. Kemuissa puhuttiin saksaa, monin murtein, ja
satunnaisesti jotakin muuta mannereurooppalaista kieltä, mutta englantia ei
juuri ollenkaan, sillä pakolaiset eivät halunneet puhua Hollywoodin kieltä
kotonaan.
Hämeen Sanomat 19.3.1889. |
Arnold Schönberg
hengaili Alma Mahlerin luona muutenkin kuin kekkereissä. Alma ja Arnold olivat Tiku
ja Taku, joiden ystävyys alkoi Wienissä 1900-luvun alussa heidän opiskellessaan
samalla sävellyksenopettajalla (Alexander von der Zemlinskyllä) ja jatkui
vanhuuteen asti. Heidän yli neljälle vuosikymmenelle levittyvä kirjeenvaihto on
julkaistu (ks. Mahler & Schönberg 2012), mutta siinä käsitellään enemmän Arnoldin rahavaikeuksia ynnä muita huolia kuin munkkiliköörin terveysvaikutuksia.
Ryyppykaveri Remarque
![]() |
Alma Mahler piti isoista hatuista
joihin saattoi piilottaa kaikenlaista
|
Kalifornian vuosina tärkeäksi ystäväksi Alma Mahlerille
muodostui pakolaiskirjailija Erich Maria Remarque (1898–1970). Alma oli
tietenkin lukenut romaanin Länsirintamalta
ei mitään uutta (1929) jo ennen kuin hän tapasi kirjailijan, mikä tapahtui tämän
osallistuessa hänen Beverly Hillsin bileisiinsä ensi kertaa vuonna 1942. Remarquen
poikkeuksellisen älykkyyden vahvisti tämän Almalle tuoma valtava kukkapuska:
kukkien joukkoon oli piilotettu vodkapullo. Tuliainen teki Almaan suuren vaikutuksen.
Siinä missä Mahler joi benediktiiniä ja kaipasi nuoruutensa
Wieniin ja sen kuppiloihin, Remarque joi rommia ja vodkaa ja kaipasi
nuoruutensa Berliiniin ja sen yökerhoihin. Ystävykset joivat myös samppanjaa,
Kalifornian Burgundin-tyyppisiä viinejä ja konjakkia. Pikkutunneilla siirryttiin
yleensä rommiin ja vodkaan. Koska Remarquen tavattoman kosteissa
romaaneissa, kuten pakolaisuuden tuntoja luotaavassa Riemukaaressa (1946), juodaan lähes joka sivulla pullo tai kaksi Calvadosia,
moni luulee, että Calvados olisi merkinnyt Remarquelle samaa kuin Bénédictine
Mahlerille, mutta näin ei ole. Remarque ei pitänyt Calvadosin mausta vaan
ainoastaan siitä, miltä kyseinen sana kuulosti. Kuten sanottu, omaan kurkkuunsa Remarque kaatoi
mielummin vodkaa ja rommia.
Lourdesin ihme
![]() |
Postikortti Pariisin maailmannäyttelystä 1900. |
Alma Mahler ja hänen (viimeinen)
puolisonsa, itävaltalais-böömiläis-juutalainen kirjailija Franz Werfel
(1890–1945) lähtivät
Wienistä, natseja pakoon, vuonna 1938.
Ensin he pakenivat Ranskaan, mutta Saksan valloittaessa Ranskan, he lähtivät
jalan Pyreneitten yli Espanjaan. Sieltä he matkustivat Portugaliin, josta he
lopulta pääsivät laivalla New Yorkiin.
Paon onnistuminen natsien
valtaamasta Ranskasta Espanjaan, Gestapolta salaa, oli tietenkin varsin epävarmaa.
Kesäkuun viimeisinä päivinä 1940 pari oli päätynyt
Pyreneitten
juurelle Ranskan Lourdesiin, jossa paikallinen perhe piilotti heidät oman
henkensä kaupalla. Perhe kertoi Almalle ja Franzille tarinan Lourdesin Pyhästä Bernadettesta (1844–1879).
Suuressa hädässä Werfel rukoili pyhimystä ja vannoi, että
jos hän ja Alma onnistuvat pakenemaan, hän kirjoittaa heti pakomatkasta selvittyään
Bernadetten tarinasta romaanin omistaen sille kaiken aikansa.
![]() |
Louise Abbéma (1853–1827): La Bénédictine
(1899).
|
Yhdysvaltoihin
päästyään Werfel alkoi saman tien töihin. Romaani Bernadetten laulu julkaistiin vuonna 1941. Siitä tuli bestseller, ja Hollywoodissa tehtiin siitä neljä Oscaria voittanut elokuva (1943). Alma piti ylenpalttista salonkiaan pitkälti juuri Werfelin romaanin ja kyseisen elokuvan tuottamilla rahoilla.
Romaanin kirjoittaminen oli siis votiivilahja
Lourdesin pyhimykselle. Ehkäpä sekin maistui Alman Bénédictinessä, heidän Lourdesin ihmeensä.
Voi nykyaikaa
Ikävä kyllä tänä päivänä ei legendaarista Bénédictine-likööriä saa monestakaan alkosta. Helsingissä sitä saa Arkadian Alkosta muttei esimerkiksi Töölöntorin Alkosta.
Sama
piinallinen tilanne vallitsee ravintolakentällä. Aivan turhaan olen
yrittänyt tilata tätä perinteistä kulttuurijuomaa esimerkiksi Hakaniemen
Juttutuvassa. Töölön Manalasta sitä saa edelleen, ehkä kunnioituksesta rakennukseen sijoittanutta benediktiinisieppoa Eino Leinoa kohtaan.
Päivälehti 28.5.1904. |
Benediktiinillä on erityisen vahva perinne Suomessa. Esimerkiksi oululaisessa Kaiku-lehdessä 2.10.1901 mainitaan, että Suomi on maa, jossa sitä juodaan eniten.
Niin ikään kirjailija ja poliitikko Artturi Leinosen (1888–1963) muistelmissa Maalaispojan matkaanlähtö (1959; ks. myös Rahola 2012) kerrotaan Jyväskylän seminaarilaisten, niin opiskelijoiden kuin oppilaidenkin, juoneen 1900-luvun alussa niin paljon männynhavun tuoksuista Bénédictineä, että valmistajan esitteessä mainittiin, että sitä ”juodaan Jyväskylä-nimisessä Venäjän kaupungissa väkilukuun nähden enemmän kuin missään muualla Pohjoismaissa”. Ruokakirjoittaja Jaakko Rahola (2012) jatkaa: ”kun 1960- tai 70-luvulla yksi viimeisistä 1800-luvun puutaloista purettiin Jyväskylän keskustassa, kävi ilmi että koko piha oli 'kivetty' tyhjillä benediktiinipulloilla.”
Tänä päivänä näistä perinteistä on vaikea pitää kiinni. Vanhojen drinkkien autenttisuusliike pyrkii kuitenkin edistämään ihmisten tietoisuutta Bénédictine-liköörin merkityksestä musiikin historiassa sekä yleensä taiteissa ja kulttuurissa.
Kaiku 2.10.1901. |
Lähteet
Alma – A Life Full of Passion -näytelmän verkkosivut (30.4.2016).
Bahr, Ehrhard
2007. Weimar on the Pacific. German Exile
Culture in Los Angeles and the Crisis of Modernism. Berkeley, CA:
University of California Press.
Baxter, John 1976. The Hollywood Exiles. New York, NY: Taplinger.
Bénédictine-liköörinvirallinen internet-sivusto (17.3.2106).
[The] Cocktail Geek 2016. Review – Benedictine D.O.M. Liqueur (16.3.2016).
Gustav-Mahler.eu 2015. House Alma Mahler BeverlyHills 1942–1952 (610 North Bedford Drive). Sähköinen artikkeli Gustav-Mahler.eu-sivustolla (17.3.2016).
Hilmes, Oliver 2015. Malevolent Muse: The Life of Alma Mahler. Käänt. Donald Arthur. Evanston, IL: The Northeastern University Press.
Leinonen, Artturi 1959. Maalaispojan
matkaanlähtö. Helsinki: WSOY.
Mahler, Alma & Arnold Schönberg
2012. Der Briefwechsel. Toim. Haide
Tenner. Pölten: Residenz Verlag.
Mahler-Werfel, Alma 1960. Mein Leben.
Frankfurt am Mein: S. Fischer Verlag.
Mann, Thomas 1977–1995. Tagebücher. Osat 5 (1940–1943),
6 (1944–1945), 7 (1946–1948) ja 8
(1949–1950). Toim. Peter de Mendelssohn & Inge Jens. Frankfurt am Mein:
S. Fischer Verlgae.
3 kommenttia:
Ooh, ihanaa, pakko juosta Alkoon saman tien hakemaan pullo!
Mahtava blogi, kiitos Susanna!
Oi kiitos Vilhelmiina :) Jos käyt Alkossa, niin jäähdytä se sitten kunnolla kylmäksi! Eikä jäitä juoman sekaan. Voi ensin tuntua sekavalle pamaukselle, mutta kun hartaasti jaksaa maistella, niin hieno maailma avautuu! Vaatii pitkämielistä paneutumista, niin kuin taide yleensäkin… Aurinkoista toukokuuta ja terkkuja!
Newest casino bonus codes for December 2021
Claim no deposit bonuses to get $1,000 + titanium hair $10 free spins! Claim babylisspro nano titanium the latest titanium earring posts casino 하랑 도메인 bonus codes, promo codes and free spins for all slots, everquest: titanium edition
Lähetä kommentti