Lokakuisena maanantai-iltana klo 18:30 Prahan uutuuttaan säihkyvän Stavovské-teatterin edessä on kaaos. Esitys on loppuunmyyty ja lippuluukku sulkenut ovensa jo puoli tuntia ennen näytöstä. Silti rannalle jäänyt väki vain jatkaa tungeksimistaan teatterin edessä niin, etteivät kaikki lippunsa etukäteen hankkineetkaan pääse enää sisälle.
Kaikki haluavat olla paikalla, kun viime vuoden megahitin Figaron häiden säveltäjän uusin ooppera esitetään. Ei nyt niinkään musiikin vuoksi, jota ei kaiken hälyn alta aina edes kuule, vaan pitääkseen hauskaa. Teatteri oli valistuksen ajan yökerho ja rokkiklubi. Kynttilöiden hämyvalossa alkoholi virtasi ja juttu lensi. Pimeissä nurkissa salatapailtiin. Moni käänsi tuolinsa niin, että selkämys oli lavalle päin, jotta juttelu ja maljojen nosto onnistui ilman niskajumia.
Prahan vuonna
1783 valmistunut, edelleen toimiva Sääty- |
Illasta tuli huikea menestys.
Historiallisesti oikea kuuntelutapa
Vanhojen drinkkien autenttisuusliikkeen kannalta tärkein kysymys tässä kaikessa on: mitä Don Giovannin kantaesityksessä tarkkaan ottaen juotiin?
Koska Wolfgang
Amadé Mozartin (1765–1791) musiikkia ei säveltäjän omana aikana kuunneltu koskaan
kuivin suin, on edelleen kysyttävä: mikä on se juoma, jonka siemailu muodostaa
historiallisesti totuudenmukaisen tavan kuunnella Mozartia?
Ajatelkaamme vaikka
mozartiaania, joka on juuri lähdössä Suomen Kansallisoopperaan katsomaan Don Giovannia, Taikahuilua tai Figaron häitä.
Mitä hän laittaa taskumattiinsa?
Entä mitä Mozart
itse tapasi juoda?
Gastronominen basso continuo
Mozartin ajan oopperoissa juominen ei kuulunut vain väliajoille, vaan juomien myyjät kiersivät salissa esityksen aikana. Habsburgien valtakunnan oopperataloissa kansa nautti lähinnä olutta ja makkaraa, ja yläluokka muun muassa valistuksen ajan muotijuomaa, mantelimaitoa, sekä viiniä, samppanjaa ja makeisia. Kahviloissa ja ravintoloissa pidetyissä konserteissa syötiin ja juotiin mitä listalla oli, ja nimenomaan samaan aikaan kun kuunneltiin musiikkia.
Jos siis joku yrittää
ojentaa sinua oopperassa tai konsertissa, kun ryystät ja hörpit eväitäsi
wieniläisklassismin tahdissa, niin kerro olevasi historiallisesti autenttisen kuuntelukäytännön kannattaja ja toista
termi kolmella keskieurooppalaisella kielellä.
Tietysti
soittoruokalakulttuurilla oli lieveilmiönsä. Näin kertoo Mozartin isä Leopold eräästäkin
Salzburgissa pidetystä konsertista, jossa esitettiin
Mozartin Pieni yösoitto ja yksi
viulukonsertto:
Lopulta kaikki olivat juovuksissa ja kanniskelivat toisiaan reppuselässä kulkueina ympäri huonetta ja törmäsivät keskellä riippuvaan suureen kynttelikköön tai oikeastaan kattokruunuun, rikkoivat sen keskikopan ja muita osia, joiden tilalle täytyy saada nyt uudet osat Venetsiasta eli kruunu pitää lähettää Venetsiaan korjattavaksi... (Ks. Baur 2006.)
Konsertissa. William Hogarthin (1679–1764) maalaus Vaaliviihdettä (n. 1755). Öljy kankaalle. Sir John Soanen museo, Lontoo. Kuva: . |
Mantelimaito
Gastromusikologi
Baurin (2006, 196) mukaan se mantelimaito, Mandelmilch,
jota varakkaampi väki kulutti oopperoissa ja kahviloissa ja jota Mozartkin tavallisesti
joi biljardinpeluun ja ilmakivääriammunnan lomassa, ei ollut jauhetusta
mantelista ja vedestä sekoitettava vegaanijuoma, vaan pikemminkin seuraavanlainen
drinkki.
Ainekset
7,5 dl
täysmaitoa
2
munankeltuaista
100 g tuoreita makeita
manteleita (= hienonnettuna n. 2 dl)
1 tippa
karvasmanteliöljyä (tai 2 tippaa karvasmanteliaromia)
4 cl
mantelilikööriä (esim. Disaronnoa)
jääpaloja tai
-murskaa
Valmistaminen
Kuori mantelit kalttaamalla (Hill 2007, 628): Peitä mantelit kiehuvalla vedellä ja anna liota 2–3 minuuttia. Kaada mantelit lävikköön ja sen jälkeen talouspaperin päälle. Anna kuivua ja jäähtyä hetki. Poista kuori ensin painamalla ja sitten pullauttamalla manteli ulos kuoresta etusormien ja peukaloiden välissä.
Jauha mantelit mantelimyllyssä mahdollisimman hienoksi.
Tämän jälkeen on
kaksi vaihtoehtoa saattaa drinkki loppuun.
(1) Moderni tapa (edellyttää tehosekoittimen)
Sekoita mantelijauhe ja maito huolellisesti tehosekoittimessa.
Jos haluat
kaikesta jauhomaisuudesta eroon, siivilöi tässä välissä mantelimaito kankaan
tai tiheän siivilän läpi. Omasta mielestäni se ei ole välttämätöntä.
Päinvastoin. Ilman siivilöintiä drinkki on teatraalisempi, tyhjentynyt lasi
näyttää taidegrafiikalta ja suussa leijuu outoa ama(n)dehötöä.
Lisää mantelimaitoon
keltuaiset, likööri ja karvasmanteliöljy tai -aromi. Pyöräytä tehosekoitinta ja
voilà! Kaada valmis juoma lasiin,
jossa on pari jääpalaa tai jäämurskaa. (Baur neuvoo heittämään jääpalatkin tehosekoittimeen,
mutta se pilaa rokokoon tomuisen suutuntuman.)
Tuloksena on
dekadentti ja cool juoma, joka
yhdistää vaarallisen (karvasmanteli, alkoholi) ja turvallisen (maito,
kananmuna), turmiollisuuden ja hyveellisyyden, kuoleman ja syntymän.
Kysymys oikeasta tavasta sekoittaa juoma
”Eihän Mozartin aikana mitään tehosekoittimia ollut”, joku siellä nyt narisee. No ei ollut ei. Mutta Mozart ei ikinä tehnyt itse ruokaa tai vaativia juomasekoituksia. Tehosekoitin korvaa palvelusväen, jota meillä ei ole. Tässä erityisyhteydessä tehosekoitin on valistunut valinta.
(Toki jos käytettävissä on keittiöpalvelija, häntä voinee pyytää valmistamaan paukun historiallisemmalla tavalla.)
(2) Vanha tapa (edellyttää palveluskuntaa)
Sekoita mantelijauhe ja maito suuressa morttelissa. Jos haluat tasaisen ja jauhottoman koostumuksen, purista mantelimaito kankaan tai hevosenjouhisiivilän läpi. Sekoita sitten kaikki ainekset huolellisesti keskenään ja jäähdytä laittamalla valmistusastia jäitä sisältävään sankoon tai tarjoile jääpalojen tai jäämurskan kanssa.
Huomioita
Manteleiden on
oltava mahdollisimman tuoreita, joten (luomu)mantelit tulee ostaa irtomyynnistä
hyvältä kauppiaalta (esim. Töölön Anton&Antonista). Suomessa ei enää myydä karvasmanteliöljyä sen
myrkyllisyyden takia, joten se on hankittava ulkomailta. Tallinnan
karvasmanteliöljyralli on pahimmillaan helmikuun alkupuolella, Runeberginpäivää
lähestyttäessä. Suomen ruokakaupoista saa vain karvasmanteliaromia, joka ei ole
das echte Ding, mutta menettelee.
Juoma on nautittava
jääkylmänä. 1700-luvulla jäät laitettiin useammin juoman ympärille kuin sisälle.
Luonnonjäät tuotiin milloin mistäkin, eikä niiden sisältämän veden laadusta
ollut takeita. Monien suurkaupunkien, kuten Pariisin tai Lontoon, vesi oli niin
viemäripitoista, että sitä oli vaikea juoda paljaaltaan.
Biljardinpeluuta
1700-luvulla. Jean
Carouksen (1819–1897)
maalaus
(1855). Öljy kankaalle. Christie’s, Lontoo. Myytävänä.
|
Salzburgissa Mozart söikin mielummin Stieglbräussa kuin Staigerissa. Stieglbräussa ei
ollut biljardia, mutta kylläkin keilarata ja tarokinpelaajia.
Café
Staiger (nyk. Tomaselli) on paran-
Tanut tuotteidensa
laatua Mozartin ajoista.
|
Mantelimaidon monet muodot
Kahvila kehittyi
Mozartin aikana merkittäväksi kulttuuri- ja taideinstituutioksi akatemioiden ja
salonkien rinnalle. Niissä luettiin sanomalehtiä, pelattiin seurapelejä,
tupakoitiin, keskusteltiin ja kuunneltiin elävää musiikkia. Kuumat perusjuomat
olivat kahvi, tee ja kaakao, kylmät limonaati ja mantelimaito.
Se mitä
mantelimaito tarkkaan ottaen piti sisällään, vaihteli kaupungista, kuppilasta,
baarimestarista ja juojasta toiseen.
Mozart
pössytteli pitkää savipiippua.
|
Ruusuvettä, appelsiininkukkavettä...
Vedestä ja mantelijauheesta tehtiin erilaisia kylmiä terveysjuomia, joiden katsottiin viilentävän ja rauhoittavan niin kehoa kuin mieltä. Ajan tietosana- ja keittokirjat (esim. Zedler 1731–1754; Sydow 1834; vrt. Hill 2007) neuvovat liottamaan – aivan kuten nykyäänkin tehdään – makeita, puhdistettuja manteleita vedessä, vaikkapa yön yli, kunnes vesi muuttuu maitomaisen vaaleaksi. Mausteeksi saatettiin mukaan heittää pari karvasmanteliakin. Voi myös kaataa kiehuvaa vettä mantelijauheen päälle (suhteessa 2:1), ja antaa mössön tekeytyä peitettynä puolisen tuntia.
Sitten neste siivilöidään hienon siivilän tai kankaan läpi, manteliaines mahdollisimman kuivaksi painellen. Mantelit voidaan myös survoa puunuijalla rumpusiivilässä tai hioa morttelissa veden kanssa tasaiseksi tahnaksi, joka siivilöidään ja johon lisätään hiljalleen vettä oikean koostumuksen saamiseksi. Lopuksi juoma maustetaan ruusuvedellä, kanelilla, appelsiininkukkavedellä tai persikanlehtivedellä sekä pienellä määrällä sokeria. Tällaisiakin mantelimaitoja Mozart varmasti joi.
Viini- ja ruokakriitikko
Itse asiassa Mozart
tuli maistaneeksi elämänsä aikana kaikkia mahdollisia ja mahdottomia juomia,
koska hän kolusi ihmelapsena ja nuorena muusikkona hitailla hevoskärryillä ja vesipeleillä jatkuvasti ympäri Eurooppaa aina Lontoota, Pariisia ja Venetsiaa myöten. Samalla
hänestä kehittyi huippuluokan viini- ja ruokakriitikko, aivan kuten isästään
Leopoldista ja isosiskostaan Nannerlista. Mozart joi ja söi sananmukaisesti kaiken maailman paikoissa, aina
karmeimmista tienvarren majataloista porvaris- ja ylhäisökoteihin, luostareihin
ja hienoimpiin hoveihin. Herkkäaistisena ja draamantajuisena ihmisenä hän
sisäisti eri yhteiskuntaluokkien juoma- ja ruokatavat, kuten oopperoistakin voi havaita.
Mozartin
synnyintalo (Getreidegasse 9, Salzburg), jossa perhe
asui
vuoteen 1773 asti. Sitä kutsutaan Hagenauerin taloksi Mozartien
vuokranantajan
mukaan. Nykyään talossa toimii museo. Kuvalähde.
|
Tämä johtuu siitä, että Leopoldin oli määrä raportoida tarkasti erilaisista ruokakulttuureista hintoja ja ruoka-aikoja myöten ystävälleen ja vuokraisännälleen Lorenz Hagenauerille. Hagenauer oli kulinaristi ja Salzburgin neljänneksi suurimman herkkujen tuonti- ja myyntiliikkeen omistaja, joka auttoi Mozartien matkajärjestelyissä liikesuhteidensa avulla. Ruokien ja juomien analysoinnista tuli luonnollinen osa Mozartien elämää. Perheen kirjeet ovat ruokahistorioitsijan aarreaitta.
Caccalotte
Koska vesi oli suurkaupungeissa viemärimäistä, siihen sekoitettiin usein viiniä pahan maun peittämiseksi. Tällaista G’spritzeriä eli viinin ja (kivennäis)veden sekoitusta Mozartkin joi jo lapsena.
Yksityiskohta
Jean-Étienne Liotardin
(1702–1789)
Suklaatytöstä (n. 1743–1744).
Pastelli
pergmamentille.
|
6-vuotias
Mozart (1763). Maalari
(mahdollisesti
Pietro Antonio Lorenzoni)
on
peittänyt Wienin keisarinna Maria
Teresialta
keikkapalkkioksi saadusta pu-
vusta
suklaatahrat. Kuvalähde.
|
Sihtivesi
Mozart
pelasi biljardia rahasta.
Kuvakaappaus
elokuvasta Amadeus.
|
Biljardipöytää Leopold ei kotiinsa ostanut, mutta Wienissä Mozart hankki itselleen hienon sellaisen, ja sitä sitten muutettiin asunnosta toiseen.
Kerrataan lopuksi
aakkosjärjestyksessä Mozartin lempijuomat, jotka kaikki takaavat
historiallisesti oikean tavan kuunnella säveltäjän musiikkia:
Burgundin viinitkahvikuuma suklaa tai kaakaomadeiramantelimaitoMoselin alueen viinitMärzen-olut (vasta laskettu)Punssi (englantilaiseen tai itävaltalaiseen tyyliin ja piipullisen kera)samppanja
Tätä Mozart
joi. Madeira-
pullo on
vuodelta 1792.
Lisätietoja
täältä.
|
Juomien laatu
määräytyi säveltäjän rahatilanteen mukaan. Mozart tienasi hyvin, mutta rahat vain
katosivat presto prestissimo, kaikenlaiseen luksukseen, rahapeleihin ja kaoottiseen
tuhlailuun.
Mozartin tunneperäisestä
suhtautumisesta mainittuihin juomiin löytyy esimerkkejä säveltäjän
ja tämän perheenjäsenten, sukulaisten, ystävien, tuttavien, työnantajien, kauppiaiden
ja velkojien kirjeistä. Ottakaamme lopuksi katkelma kirjeestä, jonka Mozart olisi voinut kirjoittaa vuonna 1790. Se on osoitettu tuntemattomaksi jääneelle prahalaiselle
paronille, joka oli muistanut säveltäjää viinipullolla, ehkäpä madeiralla,
josta Mozart erityisesti piti:*
Ja mitä sanoisinkaan lahjastanne, parahin herra paroni? Se tuli kuin tähti pimeässä yössä, kuin kukkanen talvella tai kuin lasi madeiraa kipeälle vatsalle… Täällä, parahin ystävä ja suosija, on sivu pian täynnä, mutta teidän viinipullonne, jonka on riitettävä koko päivälle, on pian tyhjä…
(Ks. Baur 2006, 83, 227.)Lähteet
Baur, Eva Gesine
2006. Mozartin ruokavieraana. Suom. Mervi
Ovaska. Jyväskylä: Ajatus Kirjat. [Alkuteos Zu
Gast bei Mozart, 2005.]
Fairman, Richard 2012. Richard Fairman revisits Charles Mackerras’sthoughts on the premiere of ‘Don Giovanni’. Opera Magazine.
Heikinheimo, Seppo (toim.) 1993. ”Niin kuin satakieli laulaa…” Säveltäjät kirjoittavat kirjeitä.
Suom. S. Heikinheimo. Helsinki: Otava.
Hill, Shaun 2007. Hedelmät ja pähkinät. Mestarit
keittiössä: WSOY:n kultainen keittokirja. Toim. Jill Norman ym. Suom.
Sirkka Hirvonen, Hilppa Lappalainen ja Marita Suontausta. Helsinki: WSOY.
612–633.
Mozart, Wolfgang Amadeus 1948. Briefe. Ausgewählt und mit einem Nachwort versehen von Willi Reich.
München: Manesse Verlag.
MozartBriefe und Dokumente – Online Edition. Digital Mozart
Edition (DME): A Project of the Mozarteum Foundation Salzburg and The Packard
Humanities Institute. Salzburg & Los Altos, CA, 2006.
Palm, Kurt 2005. Der Wolfgang ist fett und wohlauf: Essen und trinken mit Wolfgang Amadé Mozart. Wien: Löcker.
Zedler, Johann Heinrich 1731–1754. Grossesvollständiges Universal-Lexicon aller Wissenschafften und Künste.
* Viehättävä kirje on väärennös, kirjailija-musiikkitieteilijä Friedrich Rochlitzin (1769–1842) luomus. Hän painatti sen päätoimittamaansa julkaisuun Allgemeine musikalische Zeitung (23.8.1815). Kirjeen madeiraa koskeva jakso on kuitenkin totuudenmukainen ja voisi hyvin olla aito kopio kadonneesta kirjeestä.
Mozart the
airgunner 2015. Keskusteluketju Vintage Airgun GalleryTalk -sivustolla.
Palm, Kurt 2005. Der Wolfgang ist fett und wohlauf: Essen und trinken mit Wolfgang Amadé Mozart. Wien: Löcker.
Sydow,
Wilhelmine von (Isidore Grönau) 1834. Koch- und
Wirtschaftsbuchfür Haushaltungen jeder Art. Erster Teil (das Kochbuch).
Enthaltend 488 Koch-,Back- und Konditor-Rezepte, nebst einer Vorschrift zur
Bereitung feiner Liköreohne Destillier-Apparat, und einer Anweisung das
Tranchieren und die Anordnunggroßer und kleiner Familienfeste und Gastmahle
betreffend. Erstausgabe. Eupelsche Hofbuchhandlung,
Sondershausen.
Zedler, Johann Heinrich 1731–1754. Grossesvollständiges Universal-Lexicon aller Wissenschafften und Künste.
* Viehättävä kirje on väärennös, kirjailija-musiikkitieteilijä Friedrich Rochlitzin (1769–1842) luomus. Hän painatti sen päätoimittamaansa julkaisuun Allgemeine musikalische Zeitung (23.8.1815). Kirjeen madeiraa koskeva jakso on kuitenkin totuudenmukainen ja voisi hyvin olla aito kopio kadonneesta kirjeestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti