José de
Ribera (1591–1652): Pyhä
Gregorius
Suuri (1614).
Gregorius
oli kalju jo
ennen paaviksi tuloaan.
d’arte antica, Rooma. Kuvalähde.
|
Moni miettiikin, miten syödä oikein ennen gregoriaanista kirkkolaulurupeamaa. Kääntykäämme kysymyksessä Pyhän Gregorius Suuren (n. 540–604) puoleen, jonka nimeä musiikinlaji kantaa* ja joka on laulajien, muusikoiden ja opettajien suojeluspyhimys.
Kasvikseksi tullut musiikki
Gregorius I eli Gregorius
Dialogos oli munkki, oppinut, kirjailija ja vastentahtoinen paavi. Vanhoissa kuvissa
kyyhkysenä lentävä pyhä henki laulaa paavin korvaan virsisävelmiä, jotka tämä
sanelee kirjurille tai raapustaa itse ylös pergamentille. Kaunis tarina toistuu keskiaikaisten katolisten laulukokoelmien alkulehdillä.
Michael
Pacher (1435–1498): Pyhä
Gregorius Suuri.
Yksityiskohta
triptyykistä Kirkkoisät
(1471–1475). Pyhä Henki
laulaa paavin korvaan. Alte Pinakothek, München. Kuvalähde. |
Todellisuudessa
Gregoriuksen aikana ei ollut vielä vakiintunutta, täsmällistä nuottikir-joitusta
eikä säveltäjyyden käsitettäkään tunnettu nykyaikaisessa mielessä. Ylipäätään kukaan
yksittäinen ihminen ei säveltänyt läntisen
kirkkolaulun perustaa, vaan se on pitkän ajan kuluessa kehkeytynyt valtaisa yhteisöllinen
saavutus. Taru Gregoriuksesta liturgisen musiikin suurena – kirjaimellisesti armoitettuna – säveltäjänä oli onnistunutta taidepropagandaa, jonka kirkko kehitti myöhemmin keskiajalla.
On kuitenkin mahdollista, että lahjakkaana hallintoihmisenä ja karismaattisena taidepoliitikkona jo Gregorius olisi,
kuten sittemmin monet hänen seuraajansa, ajanut jumalanpalvelukseen kuuluvan
sävelmistön vakiinnuttamista, jotta kirkoissa ei veisattaisi mitä sattuu, vaan
noudatettaisiin jonkinlaista messukaavaa säännönmukaisine sävelmineen ja
teksteineen.
Gregorius Suuren
merkitys kristillisen kirkkolaulun kehitykselle on kiehtova aihe, mutta vähintään yhtä kiinnostavaa on tarkastella sitä, mistä kirkkopoliittinen työmyyrä ammensi maalliset voimansa: kikherneestä.
Gregoriaanisen
keittiötaiteen harrastajalle keltaruskeat papupallerot näyttävätkin kolmiulotteisilta koraalinuoteilta, jotka ovat karanneet jostakin keskiajan valtaisasta koodeksista. Hyvällä tahdolla voimme pitää kikherneitä lihaksi, tai paremminkin: kasvikseksi tulleena musiikkina.
Äiti lastaan ruokkii
Gregorius oli
benediktiiniläinen** askeetti, jonka mielestä niin ruuan kuin laulun tuli olla
yksinkertaista ja toistua samana päivästä toiseen. Paavinakin ollessaan (590–604), siis elämänsä viimeiset viisitoista vuotta, hän suosi lähes yksinomaan vihanneksia, hedelmiä ja
paastoa, vaikka olisi voinut toivoa lautaselleen mitä tahansa.
Kerrotaan, että
Gregoriuksen äiti Silvia (n. 515–592) – pyhimys hänkin – kiikutti joka päivä
munkkipojalleen kikhernekeittoa Pyhän Andreaan luostariin.
Pyhä Silvia,
Gregorius Suuren
äiti, jonka
kirjassa lukee Vulgatan
säe
"Vive anima mea et laudabit
te"
eli "Saakoon sieluni elää ja
ylistää sinua". (Psalmi 119.)
|
Silvia oli huolissaan
erakkomaisesta, sairastelevaisesta ja kovaan askeesiin taipuvaisesta munkkipojastaan. Hän halusi
varmistaa, että tämä söi edes kerran päivässä. Niinpä joka aamu, aamurukouksen
jälkeen, äiti lähti kotoaan Pikku-Aventinukselta, kikhernekeiton ja muiden
kasvisten täyttämää hopeatarjotinta kantaen kilometrin päässä sijaitsevaan
luostariin Caeliuksen kukkulalle. Loppumatka piti kiivetä varsin rankkaa
ylämäkeä antiikinaikaista Clivus Scauri -nimistä katua pitkin (pätkä katua on
edelleen olemassa ja käveltävissä); talon paikkaakin sanottiin Clivus
Scaurikseksi, Scauruksen kukkulaksi.
Silvian resepti
on tietenkin säilynyt roomalaisena perinnetietona kaikki nämä vuosisadat. Eihän
missään arvosteta iät ja ajat samana pysyvää ruokaa niin kuin ikuisessa
kaupungissa. Resepti noudattaa
Alex Revelli Sorinin ja Susanna Cutinin (2009, 36–47) kirjassaan antamaa
ohjetta, jota olen tarkentanut muiden lähteiden pohjalta.
Kikhernekeitto
Ainekset
500 g kuivattuja
kikherneitä
n. 2 l vettä
(n. 8 dl hyvää
liha- tai kasvislientä)
n. 1 rkl suolaa
4 rkl tuoretta
rosmariinia
4 rkl rkl
tuoretta salviaa
valkopippuria
0,25–0,5 g
sahramia
3 rkl laardia
tai luuydintä
Valmistaminen
Liota kikherneet
yön yli. Keitä suolalla ja yrteillä maustetussa vedessä 1,5–3 tuntia, kunnes
ovat pehmeitä. Sekoittele välillä, ja varmista, että herneet ovat koko ajan
veden peitossa.
Ota keitinliemi
talteen. Valuta ja soseuta puolet herneistä suuressa morttelissa tai
epägregoriaanisesti tehosekoittimella. Lisää soseeseen kiehuvaa keitinlientä
– tai kiehuvaa kasvis- tai lihalientä – sen verran, että keitosta tulee
sopivan löysää.
Valuta loput
herneistä ja ruskista ne pannulla rasvassa.
Ympyrän
muotoon asetellut salvianlehdet symboloivat
ikuisuutta
sekä pyhimyksen sädekehää. Jos niitä on 12
kappaletta, ne symboloivat Neitsyt Mariaa.
|
Askeesin voitto gastronomiasta
Keittoa ei voi mielestäni sanoa herkulliseksi vaan se maistuu pikemminkin
jokapäiväiselle leivälle. Sitä ei kuitenkaan tulisi tuunata paremmaksi
sitruunoin, limein, parmesaanein, jugurtein, valkosipulein ynnä muin, sillä Gregorius oli askeetti, joka pyrki
pidättäytymään aineellisista nautinnoista. Keiton tulee maistua suitsukkeelle, kalkille, kivelle ja tiilipölylle – vanhalle roomalaiselle kirkolle ja latinalaiselle laululle.
Sahrami
oli kyllä tuonakin aikana luksustuote, mutta Silvia ei antanut aivan kaikkia
rikkauksiaan pois, toisin kuin poikansa, joka antoi koko omaisuutensa
luostarien rakentamiseen, köyhille ja hyväntekeväisyyteen.
Kikherne on palkokasvi. Kuvalähde. |
Varhaiskeskiajan
kokeilla ei ollut kelloa. Hiekkakello eli tiima-
lasi keksittiin 700-luvulla,
mutta senkään jälkeen arvokasta kapinetta harvoin näki keittiössä. Keittoajat mitattiin
muun muassa virsiä laulamalla ja rukouksia toistelemalla.
Keittäessä kikherneitä
puolisentoista tuntia ehtii rukoilla katolisen ruusukon kolmisen
kertaa läpi. Sopiva keittovirsi
on esimerkiksi evankelis-luterilaisen kirkon
virsikirjan virsi nro 587 Terve, rauha suloinen,
jolla on gregoriaaninen luonne.
Gregorius Suuren kirkko Caeliuksen kukkulalla
San Gregorio
Magno al Celio -kirkon barokkifasadi.
Kuva: Livioandronico2013.
|
Gregoriuksen isä
oli senaattori, joten hän oli varakasta ja vanhaa roomalaissukua. Gregoriuskin
oli ensin virkamies, Rooman prefekti. Pian hän kuitenkin kyllästyi maalliseen
turhuuteen ja alkoi munkiksi.
Isänsä kuoltua
35-vuotias munkki muutti, äitinsä suostumuksella, vanhempiensa hienon,
Caeliuksen kukkulalla olleen sukukartanon kirkoksi ja luostariksi. Tänä päivänä
kirkko kantaa nimeä San Gregorio Magno al Celio (Piazza San Gregorio Magno, Circo Massimon metroasemalta vähän Colosseolle
päin). Luostarissa elää edelleen benediktiiniläismunkkeja ja siellä voi matkailija yöpyä. Aamiaista ei ole, mutta messu tarjotaan joka aamu klo 7. Kirkossa on
nähtävillä kaikenlaista Gregoriukseen liittyvää.
Aikoinaan
Gregoriuksen pöydässä, joka katettiin 12 tai 13 hengelle, kikhernekeittoa söi Gregoriuksen ohella milloin keitäkin
munkkikollegoita, köyhiä ja muita nälkäisiä, tarvitsevia, matkailijoita.
Pyhän Silvian koti: San Saba
Gregoriuksen
perustaessa luostarin Silvia muutti Cella Nova -nimiseen taloon ("Uusi huone") Pikku-Aventinuksen kukkulalle,
jossa hän eli benediktiiniläisten
sääntöjen mukaan, köyhiä ja sairaita auttaen. Sieltä hän siis teki päivittäisen
ruokavaelluksensa Pyhän Andreaan luostariin. Matkallaan hän antoi ruokaa sitä
tarvitseville, halasi halausta vailla olevia, hymyili ja rukoili vähäosaisten
puolesta.
San Saban kirkko Roomassa (Silvian koti). Kuva: Lalupa. |
San Saban portin vasemmalla puolella lukee:
Ex qua domo cotidie pia mater mittebat ad Clivum Scauri scutellam leguminum.
Tästä talosta joka päivä hurskas äiti vei kulhollisen palkokasveja Scauruksen kukkulalle.
Muusikkoenkelit
Guido Renin (1575–1642) fresko Enkelien konsertti (1609) Pyhän Silvian (hauta)kappelissa San Gregorio Magno al Cielo -kirkossa Roomassa. Kuvalähde. |
Pyhän Silvian hauta on San Gregorio Magnon kompleksissa, erillisessä Pyhän Silvian oratoriossa. Joskus pyhimyksen haudalla näkee kynttilöiden ja lappusten ohella kikherneitä. Käydessä kannattaa nostaa katse apsiksen kattoon, ja kiikarit on mukavat mukana. Siellä on italialaisen taidemaalarin Guido Renin (1575–1642) fresko Enkelien konsertti eli Enkelien ylistys (1609) varhaisbarokin soittimistoineen (pasuunoita, luuttuja, viuluja, huiluja, rumpuja).
Yksityiskohta Guido Renin freskosta (yllä). Kuvalähde. |
Kiksiherneet
Kikhernepelto. Kuva: Eitan F. Kuvalähde. |
Kikhernettä on viljelty niin kauan kuin ylipäätään on mitään viljelty. Kun
ihmiskunta otti maanviljelyn ensiaskeleensa Lähi-idässä, esikeraamisella
neoliittisella kaudella, ensimmäisiin viljelyskasveihin kuului kikherne eli
kahviherne, latinaksi cicer arietinum
(italiaksi monikossa ceci). Valtiomies
ja filosofi Ciceron (196–43 eaa.) nimi tarkoittaa kikhernettä.
Kikherneitä
syödessä on jotenkin rauhoittavaa muistaa, että niitä on rouskuteltu menemään
yli 10 000 vuotta. Kikherneet olivat erittäin suosittuja muun muassa antiikin
Kreikassa, jonka teattereissa niitä popsittiin paahdettuina kuten me syömme
popcornia ja jonka seurapiirien suosimassa mezzepöytä-muodissa hummus oli
välttämätön osa.
Kikherneiden
syönnistä saa ikiaikaisia kiksejä.
Paavilliset kirsikat
Gregorius I aloitti myös yhden edelleenkin noudatettavan
paavillisen ruokaperinteen. Nimittäin kirsikoiden syömisen Pyhän Markuksen
päivänä 25.4.
Gregoriuksen tuoli. Kuva: Anthony M. Kuvalähde. |
Tarina kertoo, että vaatimattomiin ruokailutapoihin
mieltynyt Gregorius jostakin käsittämättömästä syystä eräänä huhtikuun 25.
päivänä sai aivan kertakaikkisen pakottavan halun syödä kirsikoita. Palvelijat
ja puutarhurit olivat pulassa, sillä tuolloin Trasteveren, Janiculumin ja
Gelsominon kukkuloiden kirsikkapuut vasta kukkivat.
Onneksi eräälle
epätoivoiselle paavin puutarhurille ilmestyi yhtäkkiä tulipilvessä itse Pyhä
Markus, joka siunasi yhden puun. Ja samassa salamanleimah-duksessa tuo puu
täyttyi mehevistä punaisista marjoista, jotka päätyivät Gregoriuksen
vatsaan. Ja suuri onni valtasi kaikki ihmiset.
Aina tästä tapauksesta lähtien paaveille on tarjoiltu
kulhollinen kirsikoita Pyhän Markuksen päivänä, koska sen ajatellaan tuovan
paaville onnea. Nykyäänkin katolisissa perinnepiireissä syödään ja juodaan
monenmoisia kirsikkapitoisia ruokia ja juomia 25.4., joka on Italiassa myös kansallinen vapaapäivä, jolloin juhlitaan Italian vapautumista natseista/fasismista.
- - -
* Gregoriaanisesta laulusta puhutaan myös frankoromaanisena lauluna ja latinalaisena kirkkolauluna. Vaikka nimitys gregoriaaninen laulu antaa harhaanjohtavan kuvan laulun synnystä ja musiikintutkijat ovat sitä kritisoineet, se on sitkeästi pysynyt käytössä.
** Teologit kiistelevät siitä, missä määrin Gregoriuksen perustama Pyhän Andreaan luostari noudatti benediktiiniläisyyttä. Gregoriuksen teos Dialogit II on omistettu kokonaan läntisen luostarilaitoksen keskeiselle kehittäjälle Benedictus Nursialaiselle (480–543).
Lähteet
D’Egidio, Barbara 2013. The Cuisine of the Popes. Civiltà della tavola (Accademia Italiana della Cucina) 215 (July 2013): 10–12.
Gusmano, Silvia 2014. A handful of fruits and vegetables. Silvia, the Saint of the month. L’osservatore Romano, Nov 2, 2014.
Rinaldi, Mariangela & Mariangela Vincini 2000. Buon Appetito,
Your Holiness: The Secrets of the Papal Table. New York, NY: Arcade
Publishing.
Sorini, Alex
Revelli & Susanna Cutini 2009. Tacuinum
de’Eccellentissimi. Gusti e ricette dei personaggi illustri della storia.
Perugia: ali&no.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti